052-8415003 yakovzau@gmail.com

גידולים מוחיים בילדים

דר' יעקב זאוברמן נוירוכרורג בכיר

גידולי מוח בילדים

גידולים בילדים שונים מאלה של המבוגרים מבחינת ההסתמנות, סוגי הגידולים , הטיפול והתגובה לטיפול. המיקומים השכיחים לגידולים בילדים הינם המוחון, אזור בלוטת האצטרובל, אזור ההיפותלמוס סמוך לעצבי  הראייה. התפתחות הסימנים לעתים איטית ומטעה. חשוב לציין שתלונה של כאב ראש אינה שכיחה בילדים ודורשת התייחסות רצינית באם היא מתמשכת. זהו סימן חשוב שמתריע על עלייה בלחץ התוך גולגולתי. בהמשך יופיעו הפרעות בריכוז, ירידה בלימודים בגילאי ביה"ס, ובשלבים מתקדמים הקאות בעיקר בבוקר. סימנים נוירולוגיים כוללים הפרעה בתנועות העיניים, ירידה בראייה, הפרעה ביציבות ובהליכה. לצערנו אנו רואים לעתים ילדים עם חלק מהסימנים הנ"ל שהגיעו לאבחנה רק מספר חודשים לאחר שהחלו להופיע. חשוב לבצע CT  ועדיף MRI של המוח כשמופיעים אחד או יותר מהסימנים הנ"ל.

סוגי הגידולים השכיחים בילדים:

מדולובלסטומה- מהווה כ-20% מגידולי המוח בילדים. שכיח בעיקר בגילאים 5-9. ממוקמים במוחון. יכול להתפשט בתוך מערכת העצבים המרכזית. הסרה ניתוחית מלאה או כמעט מלאה הינה קריטית מבחינת הפרוגזונה של הילד. במידה ומצליחים להסיר את הגידול בשלמות, ואין פיזור בזמן האבחנה, הסיכוי להחלמה גבוה אך דורש טיפול קרינתי וכימותרפי. הטיפול בגידול זה התקדם מאד בשנים האחרונות וכיום מפתחים פרוטוקולים שמותאמים למאפיינים גנטיים ומולקולריים של הגידול בהצלחה הולכת וגדלה.

אסטרוציטומה פילוציטית- זוהי תת קבוצה של הגליומות שאופיינית לילדים וצעירים. זוהי גליומה שפירה וממוקמת בד"כ במוחון. הסרה מלאה של הגידול בניתוח מהווה למעשה ריפוי של הגידול ללא צורך בטיפולים נוספים. נדרש מעקב עם MRI כל שנה לאחר הניתוח.

אפנדימומה- מהווה כ10% מכלל גידולי המוח בילדים. מקורו בתאים שמצפים את חדרי המוח (חללי הנוזלים של המוח). יכול להתפשט במערכת העצבים המרכזית. הטיפול כולל הסרה ניתוחית ובהמשך הקרנות. כשאין פיזור של הגידול בזמן האבחנה וכשמצליחים להסירו בשלמות הפרוגנוזה טובה.

גידולים של תאי נבט (germ cell tumors)- מקורם בתאי נבט המיועדים ליצור זרע או ביצית. במוח מיקומם בבלוטת האצטרובל או מעל לבלוטת ההיפופיזה. ישנם מספר תת סוגים לפי התמיינות התאים: גרמינומות, טרטומות, כוריוקרצינומות. חלק מהגידולים הללו מאובחנים בביופסיה ולא דורשים ניתוח. מטופלים בכימותרפיה. בחלקם יש חשיבות להסרה ניתוחית.

גידולים נוספים שאופייניים לאזור בלוטת האצטרובל כוללים פינאוציטומות, פינאובלסטומות, אסטרוציטומות.

כורואיד פלקסוס פפילומה וקרצינומה- גידולים נדירים הנוצרים מהתאים שמייצרים את נוזל השדרה. ממוקמים בחדרי המוח. הטיפול הינו הסרה ניתוחית. לעתים נדרש ניתוח שנט עקב הצטברות נוזלים (הידרוצפלוס).

כתבות ומאמרים

קטעי וידאו וקטעי עיתונות בנושא נוירוכרורגיה וסוגי הטיפולים השונים המבוצעים עלידי דר' יעקב זאוברמן נוירוכרורג...

נוירוכרורגיית ילדים

נוירוכרורגיית ילדים כולל מומים מולדים, תיקון מבנה הגולגולת (קרניוסנוסטוזיס), טיפול בהידרוצפלוס, ניתוחים אנדוסקופיים של המוח, גידולי מוח שפירים וממאירים, ניתוחים לאפילפסיה...

גידולים מוחיים

ההתמודדות עם גידול מוחי הינה מאתגרת בראש ובראשונה לחולה. היא דורשת צוות מיומן מתחומים שונים על מנת לתת מענה וטיפול נכון לכל אחד מסוגי הגידולים שיכולים להווצר במערכת העצבים המרכזית...

דר' זאוברמן - נוירוכרורג

דר' זאוברמן הינו נוירוכרורג בכיר בבי"ח שיבא תחומי מומחיותו : נוירוכרורגיית ילדים כולל מומים מולדים, תיקון מבנה הגולגולת במבוגרים מומחה לגידולי מוח שפירים וממאירים, ניתוחים אנדוסקופיים לחללי הנוזלים במוח, הידרוצפלוס...