052-8415003 yakovzau@gmail.com

גידולי מוח שפירים

דר' זאוברמן נוירוכירורג בכיר

גידולי מוח שפירים:

מננגיומה:  אלה גידולים הנובעים מקרום המוח. הם גדלים מההיקף ולוחצים על המוח. הם גדלים על פי  רוב באיטיות ולכן יכולים להגיע למימדים משמעותיים עד שיוצרים תסמינים. הסימנים תלויים במיקום הגידול וכוללים כאבי ראש, חולשה בצד אחד של הגוף, הפרעות בתפקודי שפה ,ראייה, שינויי התנהגות ולעתים התקף אפלפטי. מטרת הניתוח היא להסיר את כל הגידול ככל שמתאפשר. ניתן להוסיף קרינה ממוקדת במידה ויש שארית או הישנות.

אדנומה של ההיפופיזה: ההיפופיזה היא בלוטה שמייצרת רבים מההורמונים בגופנו. היא נמצאת בבסיס הגולגולת מאחורי האף. גידול במיקום הזה יכול לגרום להפרעות הורמונליות. לעתים התא הגידולי מפריש ביתר את אחד ההורמונים של הבלוטה וגורם לסימנים הקשורים באותו הורמון. גידול המפריש הורמון גדילה לדוגמא יגרום להתעבות של רקמות בעיקר בידיים, ברגליים ובפנים. רוב הגידולים באזור זה דווקא לא מפרישים הורמון אך גורמים להפרעה בתפקוד הבלוטה וכשהם גדלים, עלולים ללחוץ על מפגש עצבי הראייה ולגרום להפרעה בשדה הראייה. כיום מנתחים את הגידולים הללו דרך האף מבלי לפתוח את הגולגולת ומבלי לעבור ישירות דרך המוח. אחוזי ההצלחה גבוהים בניתוחים מסוג זה. לאחר הניתוח נדרש מעקב צמוד של אנדוקרינולוג, נוירוכרורג ורופא עיניים.

נוירינומה אקוסטית: ידוע גם בשם שוואנומה וסטיבולרית. זהו גידול הנובע מעצב שיוצא מגזע המוח אל תעלת השמע ומורכב מעצב השמיעה ועצב ווסטיבולרי שאחראי על שווי המשקל. הגידול גדל לאט וגורם בהדרגה לירידה בשמיעה ולעתים לתופעת סחרחורת (ורטיגו). ישנם כמה אפשרויות לטפל בגידול זה. הסרה ניתוחית הינה מאתגרת כיוון שעצב הפנים עובר בצמוד לגידול וחשוב לשמר אותו על מנת שלא לגרום לפגיעה ונכות בעצבוב הפנים. ברוב המקרים יש אבדן שמיעה מוחלט לאחר הניתוח. כיום, כשמאבחנים את הגידול מוקדם יחסית ניתן לטפל בקרינה ממוקדת במקום ניתוח. הטיפול מכונה רדיוכרורגיה ומתבצע באשפוז יום. ניתן לשמר את השמיעה באחוזים גבוהים יותר מאשר בניתוח ונדיר הרבה יותר שעצב הפנים ייפגע. בשיטה זו מתחילם לראות את התגובה במימדי הגידול רק לאחר כשנה.

המנגיובלסטומה: זהו גידול שפיר שמקורו בתאים של כלי דם. הגידול בד"כ יוצר ציסטה גדולה ויותר שכיח במוחון. הסרה מלאה של הגידול מביאה לריפוי מלא שלו. לעתים הגידול נובע מסנדרום שנקרא VHL ואז לחולה יש נטייה לפתח גידולים נוספים ומערב את הכליות והעיניים.

ציסטה קולואידית: זוהי למעשה ציסטה שפירה המתפתחת בחללי הנוזלים של המוח (בחדר השלישי) וגורמת לחסימה של מעברי הנוזלים (הידרוצפלוס). כיום ניתן להסירה ע"י ניתוח אנדוסקופי עם פתיחה מינימלית של הגולגולת.

דרמואיד / אפידרמואיד: אלה גידולים שפירים שמורכבים מתאי עור ותפולות העור. הם גדלים באיטיות רבה. לעתים נמצא אותם רק בגולגולת אך הם יכולים להופיע באזורים מרכזיים במוח. הסרה מלאה שלהם מהווה ריפוי מלא של המחלה ללא צורך בטיפולים נוספים.

כתבות ומאמרים

קטעי וידאו וקטעי עיתונות בנושא נוירוכרורגיה וסוגי הטיפולים השונים המבוצעים עלידי דר' יעקב זאוברמן נוירוכרורג...

נוירוכרורגיית ילדים

נוירוכרורגיית ילדים כולל מומים מולדים, תיקון מבנה הגולגולת (קרניוסנוסטוזיס), טיפול בהידרוצפלוס, ניתוחים אנדוסקופיים של המוח, גידולי מוח שפירים וממאירים, ניתוחים לאפילפסיה...

גידולים מוחיים

ההתמודדות עם גידול מוחי הינה מאתגרת בראש ובראשונה לחולה. היא דורשת צוות מיומן מתחומים שונים על מנת לתת מענה וטיפול נכון לכל אחד מסוגי הגידולים שיכולים להווצר במערכת העצבים המרכזית...

דר' זאוברמן - נוירוכרורג

דר' זאוברמן הינו נוירוכרורג בכיר בבי"ח שיבא תחומי מומחיותו : נוירוכרורגיית ילדים כולל מומים מולדים, תיקון מבנה הגולגולת במבוגרים מומחה לגידולי מוח שפירים וממאירים, ניתוחים אנדוסקופיים לחללי הנוזלים במוח, הידרוצפלוס...