052-8415003 yakovzau@gmail.com

גידולים מוחיים ממאירים

דר' זאוברמן נוירוכרורג בכיר

גידולי מוח ממאירים או כאלה שהתנהגותם הביולוגית אגרסיבית

גליומה:

אלה גידולים שמקורם מתאי התמיכה של המוח ושמם נקרא עם שם התא שממנו נוצרים:

  •  אסטרוציטומה- מקורו בתאי האסטרוציטים שצורתם דמויית כוכב. הוא יכול להתפתח בכל מקום במוח אך פחות שכיח בגזע המוח ובמוחון. יכול לגרום להתקפים אפלפטיים, חולשת צד, הפרעת חשיבה וזכרון, שינויי התנהגות. האסטרוציטומות מחולקים על פי ממאירותם ל4 דרגות. דרגה 1 הינה שפירה ואופיינית לילדים וצעירים. דרגה 2  גדלה לאט יחסית אך רצוי לנתח ולהסיר את הגידול במידת האפשר כיוון שיש לו נטייה להפוך לממאיר יותר בהמשך. דרגה 3 נקראת אסטרוציטומה אנפלסטית ודרגה 4 נקראת גליובלסטומה. אלו הם גידולים ממאירים הדורשים טיפול קרינתי וכימותרפי לאחר הניתוח. כיום למרות הטיפול הצורה הממאירה הינה קטלנית.
  • אוליגודנדרוגליומה- מקורם בתאים אוליגודנדרוציטים. אופייני למבוגרים צעירים ולעתים בילדים. יש חשיבות להסרה ניתוחית במידת האפשר בגידול מסוג זה. במידה ויש שארית או הישנות מוסיפים טיפול כימי. הפרוגנוזה יחסית טובה. ישנו תת סוג אלים יותר לגידול זה הנקרא אויגודנדרוגליומה אנפלסטית ונדרשים טיפול כימותרפי והקרנה בנוסף לניתוח.
  • אפנדימומה- מקורם בתאי האפנדימה המצפים את חדרי המוח (חללי הנוזלים של המוח). אופייני יותר בילדים ומבוגרים צעירים. חשיבות רבה להסרת כל הריקמה הגידולית. גידולים אלה יכולים להתפשט בתוך מערכת העצבים המרכזית ( מוח וחוט שדרה).
קרניופרנגיומות:

זהו גידול נדיר הממוקם בחלק הקדמי של בסיס המוח, באזור ההיפותלמוס ובסמוך לעצבי הראייה. גורם להפרעה בראייה והפרעות אנדוקריניות. אופייני לצעירים ולילדים. למרות התנהגותו השפירה מבחינה ביולוגית, יש לו נטייה להישנות מקומית בשל הקושי להסירו במלואו. יכול להסתמן עם כאבי ראש, הפרעת ראייה, השתנה מרובה וצמא, הפרעות אנדוקריניות ועייפות. הטיפול בגידול הוא הסרה ניתוחית, אולם על פי רוב לא ניתן להסירו בשלמות בשל המעורבות של אזורים חשובים במוח סביבו. על כן מוסיפים טיפול קרינתי לשארית.

לימפומה: גידול של תאי דם (למפוציטים) שמקורו המוחי לא ברור. נטייה לפתחו בקרב חולים מדוכאי חיסון. מטופלים בכמותרפיה והקרנות.

גידולים גרורתיים למוח (גרורות מוחיות):

גידולים אלה נוצרים מפיזור של סרטן במקומות אחרים בגוף. גורמים לסימנים על פי המיקום בו מופיעים במוח, כולל הפרעות מוטוריות, הפרעות תחושה, לעתים עלולים לדמם. גידולים שיש להם נטייה לשלוח גרורות למוח כוללים סרטן העור (מלנומה), סרטן שד, סרטן ריאה. הטיפול בהם כולל הסרה ניתוחית, הקרנה ממוקדת (רדיוכרורגיה), הקרנה כלל מוחית וכימותרפיה. כיום גם נכנסים טיפולים אימוניים עם תרופות שמכוונות לתקוף ספציפית את תאי הגידול, בפרט בשימוש במלנומות. משתדלים להמנע מקרינה כלל מוחית במידת האפשר בשל ההשפעות ארוכות הטווח על תפקודים מוחיים.

כתבות ומאמרים

קטעי וידאו וקטעי עיתונות בנושא נוירוכרורגיה וסוגי הטיפולים השונים המבוצעים עלידי דר' יעקב זאוברמן נוירוכרורג...

נוירוכרורגיית ילדים

נוירוכרורגיית ילדים כולל מומים מולדים, תיקון מבנה הגולגולת (קרניוסנוסטוזיס), טיפול בהידרוצפלוס, ניתוחים אנדוסקופיים של המוח, גידולי מוח שפירים וממאירים, ניתוחים לאפילפסיה...

גידולים מוחיים

ההתמודדות עם גידול מוחי הינה מאתגרת בראש ובראשונה לחולה. היא דורשת צוות מיומן מתחומים שונים על מנת לתת מענה וטיפול נכון לכל אחד מסוגי הגידולים שיכולים להווצר במערכת העצבים המרכזית...

דר' זאוברמן - נוירוכרורג

דר' זאוברמן הינו נוירוכרורג בכיר בבי"ח שיבא תחומי מומחיותו : נוירוכרורגיית ילדים כולל מומים מולדים, תיקון מבנה הגולגולת במבוגרים מומחה לגידולי מוח שפירים וממאירים, ניתוחים אנדוסקופיים לחללי הנוזלים במוח, הידרוצפלוס...